woensdag 4 december 2013

TRENDS x MARKETING

Alle trends zitten hetzelfde in elkaar. Iemand start de trend en uiteindelijk loopt iedereen ermee. Maar wie is er begonnen om runners te dragen in het dagelijkse leven? Hoe is dat proces verder verlopen? Hier onder mijn visie op trends en schoenentrends in het speciaal. In dit artikel gebruik ik het voorbeeld van de runners die op het moment erg in zijn. Ondanks dat deze trend al een tijdje aan de gang is ziet het er niet naar uit dat het na dit seizoen afgelopen is. Heel Nederland koopt nu massaal renschoenen, wat bij elke trend hetzelfde gaat. Hier spelen de merken en winkels maar al te graag op in. Runners zijn nu te koop in alle geuren en kleuren. Dit soort trends zijn onder te verdelen in vijf fases:

Fase 1 "Innovators"
Dit zijn de aanstichters van de trend. Ze hebben het niet eens door omdat het een onbewuste keuze is. Ze kiezen voor dit product omdat ze niet anders gewend zijn. In dit geval zijn het meerdere innovators maar de Aziaten spannen toch wel de troon. Ze zijn altijd te spotten met een camera en runners aan.


Fase 2 "Early Adopters"
Dit zijn diegene die de trend inzetten. Ze hebben het namelijk weer gezien bij de innovators en zien er dus wel brood in. Dit is een klein gedeelte van de bevolkingsgroep en worden daarom ook vaak in deze fase door de menigte voor gek verklaard (want wie draagt er nou runners als je niet eens aan het sporten bent?). Deze groep bestaat uit belangrijke opinieleiders die andere mensen aanzetten tot het aanschaffen van nieuwe producten (de belangrijkste groep).

Fase 3 "Early Majority"
Een redelijk grote groep die modebewust is. Ze zien na een tijdje dat het toch wel hip is en beginnen deze dan ook langzaam deze te voelen. Ze kopen het product pas zodra ze zien dat de trend wordt opgepakt door de early adopters. Deze groep zorgt er dus eigenlijk voor dat het product wordt opgenomen door de massa.

Fase 4 "Late Majority"
In deze fase is het hek van de dam. De trend wordt nu opgepikt door een grote groep mode-onbewuste mensen. De schoenen zijn nu te koop in alle sneakerwinkels en de gein is er dus eigenlijk wel vanaf. Deze groep is totaal niet toonaangevend en het kopieergehalte is hier heel hoog. Ze willen eerst veel vertrouwen in het product hebben voordat ze over gaan tot het kopen ervan, zodat ze zeker weten dat ze geen miskoop begaan.

Fase 5 "Laggards"
Deze groep heeft er echt totaal geen kaas van gegeten. Ze gaan bewust of onbewust mee met de trend. Ze worden vaak beïnvloed door familie en kennissen en zijn dus minst toonaangevend van alle groepen. Deze achterblijvers kopen het product pas zodra de trend aan het einde is van zijn latijn. Een reden hiervoor kan zijn dat het product in prijs is gedaald.














1 opmerking: